Saigonkanel hjälper dig i form

Ketos stimuleras med hjälp av Vietnamesisk kanel

Det är inte bara som smakgivare som kanel kan användas. De som anslutit sig till dieter med begränsat kolhydratsintag, såsom LCHF, Atkins eller Dukan «fårlov» att smaksätta med kanel, det är en av få helt accepterade smaksättare – en annan vanlig är vanilj. Vad som har upptäckts genom det här är hur kanelen inte bara är acceptabel, utan till och med en enorm hjälp för människor som strävar efter ketos – och den bästa av alla är den vietnamesiska kanelen som är den mest komplexa formen av Kassiakanel, och som ger långt bättre verkning än «den äkta kanelen» Ceylon.

Vietnamesisk kanel – eller Saigonkanel som denna kanelsort ofta kallas – har visat sig slunga in kolhydratsratare i ketos mycket fort och effektivt.

Trots att man upplever sig hård med sitt kolhydratintag så tycker många LCHF:are att det likväl tar tid för kroppen att inträda i det fettförbrännande ketostillståndet, men om man tillför Saigonkanel i sin dagliga diet så ökar insulinkänsligheten och kroppen hamnar mycket snabbare i ett ketogent tillstånd.

Saigonkanel är en formfixare för samtliga

Detta med Saigonkanelens ketosstimulerande egenskaper är självklart en briljant upptäckt och helt rätt i tiden då fler och fler upptäcker vilka goda hälsoeffekter de ges av en ketogen diet. Ketos är det läge som kroppen träder in i när den tömt sitt glykogenlager. För att det här ska hända tvingas man strypa sitt kolhydratintag nästan totalt, vilket medför att man lever på en diet på främst kött, fisk, ägg, nötter samt ovanjordgrönsaker. Fett är också en huvudsaklig del i dessa dieter – allt från smör till olivolja och kokosfett.

Tappa vikt med hjälp av ketos

En ketogen diet, som LCHF (Low Carb High Fat), gör att människor på ett relativt lätt sätt når sin idealvikt – den som är underviktig ökar i kilon och den som är överviktig tappar kilon. Saigonkanel, som främjar ketos, är därmed en fantastisk hjälp i kampen mot övervikten och mot en bättre hälsa.

Om man inte äter enligt en ketogen diet utan istället emellanåt svävar ut med sötsaker och stora pastarätter så hjälper kanelen till på det vis att den tar udden av blodsockertopperna, som tyvärr är en ofrånkomlig avigsida med kolhydratrik kost.

Insulinkänsligheten ökas av kanel – framför allt av Saigonkanel – vilket gör det mer komplicerat för kroppen att hinna förvara blodsockret i fettvävnaden innan den förbränns i blodet. Saigonkanel har visat sig kunna förhöja förbränningen av blodsockret upp till 20 gånger det normala.

Saigonkanel för smakens skull

Kanel har ständigt funnits bland våra kryddor, denna bruna bark ger rik och mustig smak åt allt från mat till desserter och drycker av olika slag – ja, det finns till och med tuggummin med kanelsmak! Vi har ätit kanelen därför att den är delikat, och framför allt under höst och vinter dyker ljuvliga recept tillsammans med kanel upp. Kanelbullar är en av svensk baktraditions mest älskade recept och en aning kanel på morgongröten, alternativt morgonfilen/-yoghurten är en riktig klassiker.

När nu kanel visar sig vara så förträffligt för hälsan och formen, både för lågkolhydratare samt kolhydratsätare, så känns det än mer motiverat att smaksätta med denna väldoftande krydda i tid och otid, upp till fyra gram Saigonkanel kan man äta per dag, utan att äventyra dåliga konsekvenser. För bästa utfall är det således Saigonkanelen som ska brukas.