5:2-dieten i kombination med träning

För att gå ner i vikt och nå välbefinnande så krävs det någon form av träning. Diet är enbart en av pusselbitarna i ett hälsosamt liv. Det är lätt att nöja sig med viktnedgången när du börjar fasta men kom ihåg att kilona du tappar inte endast är fett, det är även muskler som försvinner när kroppen inte längre får bränsle till uppbyggnad.

Att syssla med 5:2 och annan periodisk fasta kommer dock att influera ditt träningsschema. Att träna på fastedagarna är inte att rekommendera, då du inte intar nog med kalorier för att kroppen ska kunna handskas med det.

Det är absolut ingen omöjlighet att träna i samband med 5:2-diet, du måste bara hitta din träningsform samt ditt schema. Är du en orutinerad motionär kan du starta enkelt med längre promenader. När kroppen vänjer sig vid att komma ut avancerar du till lättare jogging blandat med powerwalk.

Precis som med 5:2-dieten är det viktigt att komma ihåg att träningen måste vara lustfylld samt baserad på frivillighet. Det är långt ifrån alla som blir motiverade av militäriskt stränga PT’s och hårda träningsprogram. Börja enkelt och med tiden kommer du att upptäcka att det känns naturligt att springa lite längre, komma ut lite oftare.

För att få bästa effekt av den periodiska fastan bör du hålla en kolhydratfattig kost också under de dagar som inte är fastedagar. Främst kommer detta att göra att det känns bra att fasta, du kommer inte att gå lika hungrig under fastedagarna och kroppen kommer inte att protestera lika mycket.

Det mest fördelaktiga för dig är att lägga träningspasset exakt i slutet av en fasta ifall du har ork för det. Du kommer att behöva äta efter träningspasset för att kroppen ska kunna återhämta sig så att påbörja en fastedag med träning kommer att bli svårt. Följ upp träningspasset med en måltid men akta dig för de tomma kalorierna. Du är inte elitidrottare, det tjänar inget till att ladda med spagetti före joggingen.

Vana motionärer och till och med de som jobbar som personliga tränare och har testat 5:2 vittnar om att det funkar fantastiskt att kombinera dieten med träningen. Efter att kroppen vant sig, några veckor in i dieten, känner sig flera piggare än innan och har inga problem med sina någorlunda tuffa träningsprogram.