Vanliga fallgropar med 5:2 metoden

Idén om att hålla nere kaloriintaget är egentligen föga häpnadsväckande. Vi har länge vetat att det är kalorierna som är nyckeln till viktnedgång, vi har endast saknat det rätta upplägget för att klara av att skära ner på kalorierna.

En av svårigheterna med att hålla kaloriintaget på rätt nivå är att vi behöver dem. Kalorierna är viktiga för oss, de är kroppens bränsle. Utan dessa blir vi svaga och orkeslösa och kan varken träna eller ta oss igenom vår vardag. Kroppen älskar så klart sitt bränsle och har inte alltid förmågan att känna när tanken är full.

Bäst att spara lite till en dag då det inte finns så mycket mat, resonerar våra kroppar och placerar de där extra kalorierna i fiffiga fettlager på kroppen.

När du då slår slag i saken och kommer igång med en strikt diet för att bli av med fettdepåerna, för egentligen vet vi ju att sötebrödsdagarna knappt är på väg att gå över, kommer kroppen såklart att protestera. Och när kroppen tvärvägrar är det extremt komplicerat att sköta dieten och inte ge efter för frestelserna.

En annan vanlig fallgrop är att man innan man inleder en diet faktiskt inte har koll på vad man sätter i sig. Om du skulle uppskatta ditt kaloriintag per dag, hur nära sanningen antar du att det skulle bli? Och ifall du skulle välja att skippa socker en vecka, vet du vilka de vanligaste sockerkällorna i din diet är?

Tar du en närmare titt på innehållsförteckning samt näringsinnehåll på de produkter du ofta konsumerar hittar du troligtvis mängder av socker du inte visste att du satte i dig. Därutöver innehåller många produkter du aldrig skulle kunna ana tillsatt socker.

De flesta juicer samt smaksatta mejeriprodukter är riktiga sockerbomber i vår föda.

Att få sockerkurvan under kontroll är en av nycklarna till att hålla en hälsosam diet, och det dolda sockret är en av våra största utmaningar i vardagen. 5:2-dietens fastedagar hjälper dig att jämna ut kurvan och motverkar sockersuget.

Att inte ha rätt råvaror hemma är även ett vanligt vis att inte lyckas hålla sin diet. Vi har samtliga dagar då vi kommer hem från jobbet och bara inte orkar tänka på näringsinnehållet. Om det som finns i kylskåpet då inte överensstämmer med din nya kosthållning är det lätt att trilla dit och göra det enkelt för sig.

Se till att hela tiden ha “tillåtna” produkter hemma för att fixa dina fastedagar. Möjligen kan du avsätta en egen hylla i kylskåpet till de produkter som inte passar in i 5:2-dietens recept. Då blir de lättare att ignorera i jakt på passande middag.

Den främsta utmaningen med 5:2 är att ta sig igenom de två första veckorna när kroppen ställer om sig som mest. Stå ut med huvudvärk och orkeslöshet, redan vecka tre på din nya diet kommer du att märka resultat i form av utökad ork samt lust! Därtill kan det redan då synas resultat på badrumsvågen.